CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 23 Ogos 2011

Tarbiyah Ramadhan di sebalik Ujian {SMU Islam Kunak, Sabah}

              24 Ramadhan 1432H: sekitar pukul 2.00 petang aku membuka laman facebook..mataku terpaku pada sebuah video yg telah di tag kapada ku..TraGedi 23 Ramadhan 1432H Di SMAN Kunak ..fikiranku 'loading' sebentar..oleh sebab line tidak berapa kuat, aku tidak dapat melihat video tersebut. Namun aku mendapat gambaran awal bahawa SMUIK menerima musibah..

Mencari maklumat apa yg berlaku kepada  SMUIK..membaca beberapa status sahabat2 ex-student SMUIK..terpaku pada status seseorang..

{BERITA TERBARU! : Pd Jam 1 pagi tadi kebakaran tlh berlaku di SMU KUNAK, SABAH (ex.sekolah) menyebabkan asrama lelaki hangus terbakar, para pelajar tidak sempat menyelamatkan barang2 berharga hatta sehelai pakaian sekalipun. Kepada x warga SMU dan warga SABAH, kita ucapkan takziah,& saya bercadang kta lancarkan TABUNG BANTUAN kpd sekolah. Mudah-mudahan usaha ini meringankan beban mangsa kebakaran. Gmbr kebakaran xdpt sy paparkan buat ms skrng. Maklumat bantuan sila baca komen pertama.}

{Bantuan boleh disalurkan terus kepada pihak sekolah dan boleh BANK-IN ke dlm AKAUN BSN saya :NURMIYATI AB HAMID (BSN-i- 1212429000070743).
Setelah Bank -In mohon rakan maklumkan pada saya.
Bersama Ringankan Beban. Syukran.}

Terasa sebak didada..lantas menelefon  sang Murabbi untuk mengetahui kondisi sebenar SMUIK lantas mengirim takziah pada warganya..kebakaran disebabkan litar pintas..kagumku pada seluruh warga yg sangat tabah…bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku..

Beberapa gambar telah di teg ke laman facebook ku..gambar2 yang menyayat hati..

  

beginilah detik2 cemas ketika api marak..merebak dengan pantas melempias amarahnya ..siapapun di hadapan pasti menjadi mangsanya..sungguh, sedangkan kita tidak mampu membendung api dunia apatah lagi di azab api neraka diakhirat kelak,,nauzubillahi min zhalik..


semuanya punah..blok bawah bernasib baik..tidak terusik sedikitpun kerana lantai simen yg membatasinya..blok atas, rentung sama sekali..kasihan harta benda pelajar..moga2 Allah gantikan yg lebih baik..

Begilah tarbiah Ramdhan di sebalik ujian besar ini..Pasti ada hikmah terbesar yg Allah ingin anugerahkan buat warga wadi al-kauthar..sama2 kita husnuz zhon dengan segala qada' dan qadar Allah..mari terapi jiwa dengan firman Allah:
Allah tidak membebani hamba kecuali dengan kesanggupannya…” (Qs. al-Baqarah [2]:286)