CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 23 Disember 2011

Tautan Hati Sang Mujahid pada Masjid



Menerjah suasana alam di kehenegian subuh, menyaksikan Pak Lebai bersama kuda perangnya  menuju ke Musolla. Hati tercuit seketika lantaran semangatnya mendirikan tiang agama di Rumah Allah sedang manusia masih ramai diulit mimpi. Teringatku raut wajah nun jauh di bawah bayu , dengan kuapan daun pintu, sang ayah mampu mengejutkan seisi keluarga, pesannya suatu ketika dulu pilihlah yang hatinya sentiasa tertaut pada masjid, agar dirimu bersama-sama dirinya mendapat naungan Allah diakhirat kelak. Bibirku mengukir senyum namun jauh didasar hati merenung jauh makna tersirat  disebalik kata-kata. 

Masa terus berlalu membiarkan kalam itu bersemadi dasar hati, kukuh dalam penantian. Suatu ketika, di alam pengajian, helaian kitab sunnah ku sela satu persatu, hadis demi hadis ku rungkai. syarah demi syarah sabda nabi dihurai sang pendidik, terpaku aku pada satu hadis yang berbunyi:

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda:
“Ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya:
1. Pemimpin yang adil.
2. Pemuda yang tumbuh di atas kebiasaan ‘ibadah kepada Rabbnya.
3. Lelaki yang hatinya terpaut dengan masjid.
4. Dua orang yang saling mencintai karena Allah, sehingga mereka tidak bertemu dan tidak juga berpisah kecuali karena Allah.
5. Lelaki yang diajak (berzina) oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan lagi cantik lalu dia berkata, ‘Aku takut kepada Allah’.
6. Orang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi, hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya.
7. Orang yang berdzikir kepada Allah dalam keadaan sendiri hingga kedua matanya basah karena menangis.”
(HR. Al-Bukhari no. 620 dan Muslim no. 1712)
Subhanallah..baru ku tahu kalam hikmah yang ditutur oleh ayah dahulu rupanya sabda nabi.. Hati bermonolg sendiri  lantaran berapa ramai yang berlumaba-lumba mendapat ganjaran sedemikian rupa? Melihatkan lelaki-lelaki zaman kini yang lebih ramai yang hatinya lebih terpaut pada katil diawal subuh, padang bola apabila disenja berlabuh. Sedang tanggungjawab dan amanah buat mereka sangat besar.

Ayuh syabab!! kalian ketua keluarga, Kalian harapan bangsa, kalian pemimpin ummah, kalian pejuang agama, andai peribadimu mencerminkan akhlak islami. Tautkan hatimu pada rumah Ilahi. Pasti menjadi ummah kebanggaan nabi. Kelak mendapat naungan Allah di akhirat nanti, bersama mereka yang kalian kasihi.