CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 6 Januari 2012

Muhasabah di Fatrah Imtihan


Dalam mengahadapi fatrah imtihan, sekali lagi kita sering berperang dengan pelbagai  perasaan yang membelenggu jiwa samada gementar, takut, risau dan seribu satu lagi perasaan. Juga tergambar perasaan yakin, tenang, ceria pada  raut wajah insan-insan yang terpilih. Perasaan ini asalnya hadir berlatar belakangkan sejauh mana persediaan yang kita lakukan sebelum menghadapi  peperiksaan. kita akan berasa yakin andai mempunyai persediaan yang cukup dan  dan sentiasa bersedia dengan apa jua persoalan yang bakal di timbulkan. Bagi mereka yang hanya membuat  persediaan yang ala kadar dan cukup makan sahaja akan  menjadikan hati takut untuk menghadapinya dan berasa resah kalau-kalau soalan yang dihadapi  sangatlah mencabar. Secara konseptualnya, semakin tinggi persediaan untuk menghadapi peperiksaan maka semakin tinggilah keyakinan untuk menempuhnya dan begitulah sebaliknya.

Subahanallah..tika mana Allah menguji kita berhadapan dengan soalan imtihan yang mencabar, walau segenap usaha telah dibuat Tapi hakikatnya, apabila berhadapan dengan masyarakat kelak jauh lebih mencabar. Jika difikir semula, soalan imtihan jauh lebih mudah kerana kita di beri masa untuk muraja'ah (mengulangkaji) dan pastinya persoalan berlegar dalam ruang lingkup pembelajaran. Sedangkan apabila berhadapan dengan masyarakat kelak pasti diajukan pelbagai soalan secara langsung tanpa ada masa untuk merujuk buku, dan pastinya pada soalan-soalan yang jauh menyimpang dari pengkhususan kita. Mampukah kita menghadamkan ilmu yang dipelajari sebelum terjun ke medan masyarakat? bersediakah kita?

Dalam menghadapi hakikat ini, menyaksikan ramai antara kita yang mengejar pointer tinggi sebagai modal untuk bergraduasi kelak. Sijil anugerah dekan menjadi tatapan tiap semester. Namun, adakah anugerah yang diraih tiap semester  menggambarkan hakikat ilmu yang kita dimiliki? 

Wahai sahabat, sungguh!!! Pencapaian akademik amatlah penting sebagai aset utama dalam perolehan dunia  pekerjaan kelak, Namun kena ingat, ianya hanya sia-sia belaka andai diri dan jiwa kontang dari ilmu, kefahaman dan penghayatan.  Dan betapa ruginya  bagi mereka yang belajar kerana peperiksaan dan mengejar pointer yang tinggi semata-mata tanpa ada kesedaran untuk meraih ilmu pengetahuan sebanyak yang mungkin dan seterusnya menjadi insan yang bermanfaat buat ummah. Alangkah malangnya mahasiswa sedemikian.

Kata-kata hukama’ ada menyebut:

 العلم في الصدور ليس في الستور (“,) Oleh itu sahabat-sahabat, tanamkan azam setinggi bintang untuk diri kita benar-benar menjadi orang yang berilmu. Kautlah sebanyak mungkin mutiara-mutiara ilmu dari pelbagai sumber. Akhir kalam, moga berjaya pada imtihan yang masih berbaki ini. Tingkatkan dan gandakan usaha agar kita menjadi insan terpilih yang mana Allah campakkan perasaan tenang, yakin, sepanjang menjawab peperiksaan kelak. Bittaufiq wannajah!!

0 comments: