CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 14 Oktober 2011

Busana kecantikan muslimah sejati



Sahabat saudariku fillah....


Cantik bukan hanya masalah fizikal semata-mata. Kecantikan sejati boleh didefinisikan sebagai berikut.;


1. Kecantikan terletak pada iman dan taqwa yang menyejukkan mata.

Bila kita menghiasi peribadi kita dengan iman dan taqwa akan memancarkan cahaya syurga. Dengan taat menjalankan ibadah, Allah akan memberikan cahaya wajah yang mempesona.


2. Kecantikan terletak pada perwatakan yang baik

Ketulusan kasih sayang, cinta dan perhatian kepada sesama akan membuat orang-orang di sekitarnya nyaman dan sulit untuk dilupakan.


3. Kecantikan terletak pada sikap yang lembut

Sikap yang lembut, tutur kata yang baik, santun dan sopan mencerminkan keperibadian wanita yang terpelihara. Perkataan yang baik yang mampu mengobarkan semangat, dan  janganlah berkata kasar dan sia-sia.


4. Kecantikan wanita berada pada pandangannya yang teduh dan mampu menjaga pandangan terhadap hal yang dilarang.

Ia tak suka mengumbar pandangan terhadap lelaki yang bukan mahramnya. Kerana pandangan yang tak terjaga adalah anak panah iblis yang siap menikam siapa dan dimana saja.


5. Kecantikan terletak pada senyum yang tulus dan wajar, wajahnya yang berseri- seri dan sikapnya yang ramah.

Murah senyum dalam arti bukan untuk menggoda, wajah yang berseri-seri dan sikap yang ramah bila bertemu orang lain adalah magnet alami dalam pergaulan.


6. Kecantikan terletak pada keintelektualanya

Ukuran intelektual bukan terletak pada gelaran atau dimana ia pernah belajar. Kerana banyak ilmu yang  kita dapat petik dari persekitaran  kita dan mampu belajar dan mengamalkannya.


7. Kecantikan terletak seberapa jauh ia mampu menggalas tugas dan tanggung jawab terhadap orang tua, rumah, suami, anak- anak, masyarakat dan umat.

Ia akan selalu berusaha menjadi orang yang bermanfaat bagi orang-orang di sekitarnya. Bila diberi amanah dan tanggung jawab akan dilaksanakan sebaik- baiknya. Ia menarik bukan saja dari fisiknya tapi dari peribadinya yang mampu menjadi tauladan bagi sesama.


8. Kecantikan terletak pada keinginannya untuk memberi dan berbahagi.

Selalu memberi ( tidak selalu harta; ilmu dan kebaikan juga bisa kita berikan ) tanpa mengharapkan balasan. Kemurahan hatinya membuat ia selalu dirindukan meskipun sosoknya biasa- biasa saja.


Kecantikan di atas sifatnya tak lekang di makan waktu dan tak kan luntur dimakan usia. Semoga kita memiliki kecantikan yang demikian.

0 comments: